Nieuw onderzoek onthult hoe Black Friday Nederlanders verleidt tot impulsieve aankopen.
Black Friday, oorspronkelijk een Amerikaanse traditie, heeft zich stevig genesteld in het Nederlandse winkellandschap. Uit recent onderzoek blijkt dat deze dag niet alleen maar zorgt voor hoge kortingen, maar ook leidt tot aankoopbeslissingen die anders wellicht niet gemaakt zouden worden. Vooral jongvolwassenen en dertigers lijken erg vatbaar voor deze koopjesdag.
Black Friday, de dag na Thanksgiving, markeert traditioneel het begin van het kerstinkoopseizoen in de Verenigde Staten. Deze trend heeft zich wereldwijd verspreid, met Nederland als geen uitzondering. Winkeliers bieden flinke kortingen, wat steeds meer en mensen aantrekt.
Volgens het onderzoek, uitgevoerd door Trustdeals in november 2023 onder 1.000 Nederlandse respondenten, geeft 63% van de Nederlanders toe dat Black Friday hen overhaalt tot aankopen die ze normaal niet zouden doen. Interessant is dat 69% van de respondenten aangeeft aankopen uit te stellen tot Black Friday, wat wijst op een strategische benadering van consumenten ten aanzien van deze dag.
De aantrekkingskracht van Black Friday lijkt vooral te liggen in de hoge kortingen, met 66% van de respondenten die dit als doorslaggevende factor noemen. Ondanks de verleiding om te besparen, is er een aanzienlijk deel (45%) van de Nederlanders die Black Friday zou missen als het zou worden afgeschaft.
De populairste categorieën verschillen tussen mannen en vrouwen. Mannen richten zich voornamelijk op audiovisuele producten, huishoudelijke producten en mode, terwijl vrouwen de voorkeur geven aan mode, huishoudelijke producten en audiovisuele producten.
Emiel, eigenaar van Jasdirect, een website waar makkelijk de prijzen van verschillende webshops met elkaar worden vergeleken, merkt op: “Black Friday stimuleert ongetwijfeld de verkoop, maar het moedigt ook impulsief koopgedrag aan. We zien een toename in bestellingen via onze website, maar ook in klantvragen over de noodzaak van hun aankopen. Zo kan een dure jas wel 50% korting hebben, maar het blijft de vraag eigenlijk nog steeds of die dure jas echt nodig is.”
Het onderzoek van Trustdeals werpt licht op de impact van Black Friday op het koopgedrag van Nederlanders. Hoewel het voor velen een kans is om te besparen, roept het ook vragen op over de impulsiviteit van aankopen die onder invloed van hoge kortingen worden gedaan. De vraag blijft of consumenten werkelijk voordeel halen uit deze jaarlijkse koopjesjacht of dat ze onnodig geld uitgeven aan producten die ze anders niet zouden kopen.