Wat is Fast Fashion?

Wat is Fast Fashion?

In dit artikel gaan we uitleggen wat fast fashion precies is. Fast fashion is een begrip dat gebruikt wordt om kleding en accessoires te beschrijven die snel en zo goedkoop mogelijk worden gemaakt en verkocht. Het concept van fast fashion werd voor het eerst geïntroduceerd in de jaren negentig en heeft sindsdien de manier veranderd waarop mensen kleding kopen en ook gebruiken.

De term “fast fashion” wordt vaak gebruikt om de snelle doorlooptijd van de productie van deze kleding en verkoop te beschrijven. Door dit snelle doorloopproces is er snel een constante stroom van de nieuwste mode kan worden aangeboden. Dit klinkt erg voordelig, maar in veel gevallen komt er bij fast fashion veel negatieve dingen kijken zoals materialen en processen die slecht voor het milieu zijn en de lage kwaliteit kleding.

Waarom bedrijven dit soort kleding verkopen

Fast fashion bedrijven verkopen dit type kleding om een aantal verschillende redenen. Eén van de belangrijkste reden is om snel op veranderingen in de modetrends te kunnen inspelen en deze nieuwe trends zo snel mogelijk op de markt te kunnen brengen. Door deze kleding snel te maken en te verkopen, hebben deze bedrijven vaak een hoge omloopsnelheid en veel nieuwe collecties. Ook zijn de productiekosten voor fast fashion erg laag in vergelijking met slow fashion, omdat de productie van deze kleding in veel gevallen wordt uitbesteed aan fabrieken in lagelonenlanden. Daarnaast worden ook vaak materialen gebruikt van lage kwaliteit.

Voordelen van fast fashion

Een van de voordelen van fast fashion is dat het erg goedkoop is. Door de lage productiekosten kunnen fast fashion bedrijven kleding tegen lage prijzen verkopen dan slow fashion kledingmerken. Hierdoor kunnen klanten meer kleding kopen voor hetzelfde geld. Veel klanten beseffen niet wat hier precies achter zit en kopen hierdoor dus meer kleding bij deze bedrijven.

Een ander voordeel van fast fashion is de flexibiliteit van het productieproces. Doordat de productie vaak wordt uitbesteed aan fabrieken in lagelonenlanden, kunnen bedrijven snel inspelen op veranderingen in de vraag naar bepaalde kledingstukken. Zo houden veel bedrijven goed in de gaten welke soort kleding in de mode is, maar ook wel kleuren kleding in de mode zijn. Als er een nieuwe kleur wordt ontdekt die in de mode is wordt deze kleur direct verkocht. Dit betekent dat ze snel kunnen schakelen tussen verschillende stijlen en ontwerpen om de nieuwste trends zo snel mogelijk te kunnen volgen.

Nadelen van fast fashion

Helaas heeft fast fashion niet alleen maar voordelen en kent het ook zeker nadelen. Eén van de grootste problemen is dat de productie van fast fashion kleding vaak ten koste gaat van de arbeidsomstandigheden van de werknemers in lagelonenlanden. Deze werknemers werken vaak onder slechte omstandigheden en worden slecht betaald voor hun werk.

Daarnaast is in veel gevallen fast fashion niet goed voor het milieu. De snelle doorlooptijd van de productie en verkoop leidt tot een grote hoeveelheid afval, zowel in de fabrieken als bij de klanten  thuis. Veel fast fashion kleding wordt na slechts enkele keren dragen alweer weggegooid, waardoor er jaarlijks miljoenen tonnen afval ontstaan. Het probleem van deze kleding, is dat het ook vaak wordt gemaakt van synthetische materialen waar plastic in zit verwerkt. Doordat deze materialen onnatuurlijk zijn, zijn deze materialen ook moeilijk goed af te breken, wat slecht is voor de milieuvervuiling.

Fast fashion merken

Er zijn veel fast fashion merken die wereldwijd bekend zijn. Deze merken zijn vrijwel nooit designer merken, maar deze ketens staan vaak bekend als goedkope kledingwinkels. Voorbeelden van deze fast fashion merken zijn Zara, H&M, Forever 21, Primark en ASOS. Deze merken staan bekend om hun snelle doorlooptijd van zowel productie en verkoop, waardoor ze snel kunnen inspelen op de laatste modetrends en de kleding goedkoop kunnen aanbieden. Hoewel deze merken vaak kritiek krijgen over de impact die dit soort bedrijven hebben op het milieu en de arbeidsomstandigheden van de werknemers in deze lageloonlanden, blijven ze populair onder klanten door de betaalbaarheid van de kleding en doordat je bij deze winkels altijd de nieuwste modetrends kunt scoren.  

Conclusie

Fast fashion is een concept dat de modewereld enorm heeft veranderd door snel en goedkoop gemaakte kleding aan te bieden die helemaal in de mode is. De kleding is vaak in de mode en erg goedkoop, maar dit soort kleding is slecht voor het milieu en de arbeidsomstandigheden van werknemers in lagelonenlanden.

Fast fashion kopen moet je zeker niet te vaak doen. Als je kleding gaat kopen kun je dit het beste doen die ook iets goeds doen voor het milieu of voor de wereld. Op die manier heb jij mooie kleding en doe je ook nog eens iets goeds voor de wereld.